مقالات

پیدا کردن شنود، دوربین مخفی و فرکانس یاب

پیدا کردن شنود، دوربین مخفی و فرکانس یاب

حفاظت از اطلاعات و حفظ حریم خصوصی افراد یکی از موارد پر اهمیت و مهم در جامعه امروز می‌باشد. پیشرفت علم باعث اختراع دستگاه‌های مانند شنود، دوربین مخفی و دستگاه فرکانس یاب شده است که این دستگاه‌ها در کنار مزایایی بیشمار خود معایب و ضعف‌های نیز با خود به همراه دارند. استفاده نادرست و خلاف قوانین از این دستگاه‌ها باعث ایجاد مشکلات بسیاری می‌شود. استراق سمع و نفوذ به حریم شخصی دیگران غیر قانونی بوده و ایجاد کننده مشکلات بسیاری می‌باشد همچنین پیگرد قانونی دارد. بخصوص برای شرکت‌های بزرگ که باعث به خطر افتادن اطلاعات سری آن کمپانی می‌شود و یا برای مسافرانی که در هتل‌ها و سویت‌های بین راهی اقامت دارند باعث نفوذ به حریم شخصی آن‌ها می‌شود. اما راه مقابله و حل این مشکلات یافتن شنود و دوربین‌های مخفی توسط دستگاه‌های تخصصی است. یافتن دستگاه‌های جاسوسی و شنودها تنها با ابزارها و اپلیکیشن‌های تخصصی ممکن است اما تشخیص وجود دستگاه جاسوسی به نسبت آسان‌تر است. در ادامه به ارائه روش‌های برای تشخیص و یافتن دستگاه‌های شنود و دوربین مخفی خواهیم پرداخت.

چگونه از وجود شنود و دوربین مخفی مطلع شویم؟

وجود هر گونه دستگاه جاسازی شده در خانه و یا در سایر اماکن نشانه‌های را با خود به همراه دارد. تغییر در چینش وسایل یکی از نشانه‌های بارز وجود شنود و یا دوربین در محیط است که این عمل ممکن است در هنگام نصب دستگاه اتفاق افتاده باشد. دومین نشانه بارز وجود شنود و دوربین مخفی در اماکن لو رفتن اطلاعات و اطلاع سایر افراد از صحبت‌ها شما است. یکی از نشانه‌های وجود شنود و دستگاه‌های نظارت مخفی در اماکن ایجاد حالت نویز و خش خش حین مکالمه با افراد است. تمامی این موارد با کمی دقت قابل تشخیص هستند و نشان دهنده وجود دوربین مخفی و شنود در خانه و سایر محیط‌ها می‌باشد.

 

پیدا کردن شنود، دوربین مخفی و فرکانس یاب

مراحل یافتن شنود، دوربین مخفی و فرکانس یاب

پس از اطلاع از وجود شنود و دوربین در محیط به سراغ یافتن آن می‌رویم. پیدا کردن دوربین مخفی، شنود و دستگاه‌های فرکانس یاب مانند ردیاب نیازمند بررسی کامل محیط و انجام مراحل خاصی می‌باشد. بررسی اماکنی که برای جاسازی مناسب هستند یکی از اقدامات اولیه برای تشخیص محل سیستم نظارت پنهان است. دوربین‌های مخفی، شنود‌ها و فرکانس یاب‌ها به دلیل ابعاد کوچک به راحتی می‌توانند در محیط‌های با فضایی کم قرار گیرند. همچنین به دلیل مخفی بودن معمولا در مکان‌های که در دید عموم نیستند و یا کمتر مورد توجه ‌می‌باشند نصب می‌شوند. از این رو بهتر است در ابتدا به سراغ محیط‌های که مناسب نصب این دستگاه‌ها هستند مانند سوراخ و قفل در، سیم کشی خودرو، داشبورد ماشین و… بروید. لازم به ذکر است که اکثر این دستگاه‌ها نیازمند منبع تغذیه برقی هستند و از این رو در محیط‌های که به برق دسترسی دارند مانند پریز برق، آباژورها و… می‌توانید آن‌ها بیابید. یکی از راهایی دیگر برای یافتن سریع محل دقیق شنود‌، دوربین مخفی و ردیاب در اماکن استفاده از ابزارها و برنامه‌های حرفه‌ای تلفن همراه است که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن محل دقیق وجود دستگاه را به شما نشان دهند.

لیست قیمت و خرید انواع فرکانس یاب و سیگنال یاب

ابزارهای کمک کننده در یافتن شنود، دوربین مخفی و فرکانس یاب

استفاده از دستگاه‌های حرفه ای و حتی ساده می‌تواند شما را در یافتن محل دقیق دستگاه‌های جاسوسی یاری کند. استفاده از این دستگاه‌ها نیازمند رعایت نکاتی است تا محل دقیق سیستم‌ها مشخص شود. در این بخش به معرفی تعدادی از ابزارهای کاربردی و رایج برای یافتن شنود، دوربین مخفی و فرکانس یاب می‌پردازیم.

استفاده از رادیو کوچک

دستگاه رادیو یکی از ابزارهای ساده و در عین حال کاربردی برای تشخیص سیستم‌های نظارت مخفی است. دستگاه‌های نظارت مخفی عمدتا از خود امواج رادیویی و مادون قرمز ساطع می‌کنند و از این رو توسط دستگاه‌های دیگر قابل تشخیص بوده و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کنند. برای یافتن سیستم نظارت مخفی کافی است رادیو را روشن کرده و به روی بلندترین موج آن یعنی موج اف ام بگذارید. سپس به وسایلی که مشکوک به نصب دستگاه جاسوسی هستند نزدیک کنید. درصورت وجود شنود، دوربین مخفی و… در صدای رادیو و امواج آن تغییراتی ایجاد می‌شود از این رو محل دقیق آن با نزدیک کردن بیشتر رادیو به مکان مشخص می‌شود. بهتر است هنگام استفاده از رادیو باقی دستگاه‌های برقی خانه را از برق بکشید تا امواج اضافی باعث گمراهی شما نشود.

استفاده از دستگاه شنود یاب و فرکانس یاب حرفه‌ای

برای اطمینان از عدم وجود سیستم نظارت مخفی در محیط می‌توانید از دستگاه‌های حرفه‌ای و پیشرفته استفاده نمایید. این دستگاه با ایجاد صدای سوت مانند حضور دستگاه جاسوسی را در محیط اعلام کرده و به مشخص شدن محل دقیق آن‌ها کمک می‌کند. دستگاه‌های آشکار ساز اشکالات VHF و  UHF سیستم‌های نظارت مخفی را شناسایی کرده و به یافتن محل آن‌ها کمک می‌کند. برای اطمینان بیشتر و بالا بردن امنیت اماکن می‌توانید از دستگاه‌های ضد شنود و دوربین مخفی استفاده کنید که که با ایجاد امواج از عملکرد سیستم‌های نظارت پنهان جلوگیری می‌کنند. از این رو در صورت وجود دستگاه‌های مخفی مکالمات و اطلاعات شما حفاظت شده و از به خطر افتادن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: راه های تشخیص دوربین مخفی در منزل و هتل با گوشی

استفاده از برنامه‌های تلفن همراه

تلفن‌های همراه یکی از ابزارهای ساده برای یافتن سیستم‌های نظارت مخفی هستند. به دو روش می‌توان از تلفن‌های هوشمند برای یافتن محل شنود، دوربین مخفی و… استفاده کرد. اولین روش استفاده از دوربین تلفن همراه است. برخی از دوربین‌ها قابلیت تشخیص مادون قرمز را دارند از این رو می‌توان از آن‌ها برای یافتن دوربین مخفی استفاده نمود امواج مادون قرمز در دوربین موبایل با نوری به رنگ متفاوت مشخص می‌شود. دومین روش استفاده از برنامه‌های شنود یاب است که به صورت تخصصی برای یافتن امواج این دستگاه‌ها طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که این اپلیکیشن‌ها تنها برای انواع خاصی از دستگاه‌های نظارت پنهان مناسب بوده و قابلیت تشخیص برخی از شنودها و دوربین‌های مخفی را ندارند.

پیدا کردن شنود، دوربین مخفی و فرکانس یاب

سخن پایانی

شاید برخی مواقع احساس کرده‌اید که در مکان‌های غیر عمومی و در جایی که نیاز به حریم خصوصی دارید کسی شما را شنود و یا نظاره می‌کند. این احساس نا امنی و عدم وجود حریم خصوصی ممکن است به دلیل وجود شنود، دوربین مخفی، دستگاه ردیاب و… به وجود آمده باشد. استفاده از سیستم‌های نظارت مخفی بدون مجوز رسمی در جایی که افراد حریم خصوصی دارند غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت. از این رو بهتر است هنگام ورود به محیط‌های جدید مانند هتل، سویت اجاره‌ای و… محیط را کامل بررسی کرده و از عدم وجود دستگاه‌های نظارت پنهان اطمینان حاصل نمایید. استفاده از روش‌های پیشنهاد شده در این مطلب می‌تواند به حفظ حریم شخصی کمک شایانی کند.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *