مقالات

راه های تشخیص دوربین مخفی در منزل و هتل با گوشی

راه های تشخیص دوربیت مخفی در منزل و هتل با گوشی

اگر شما نیز هنگام سفر در خانه‌های کرایه‌ای، مسافرخانه‌ها و هتل‌ها اقامت می‌کنید این احتمال وجود دارد که در محل اقامت شما دوربین‌هایی به صورت مخفیانه نصب شده باشند. از این رو با ورود به هر مکان جدیدی به خصوص برای اقامت در آن مکان باید به دنبال روش‌هایی برای تشخیص دوربین‌های مخفی باشید. دوربین‌های مخفی به دلیل تمایز شکل آن‌ها با دوربین‌های معمولی و سایز کوچک آن‌ها می‌توانند در هر جایی نصب شوند و به نظارت شما و محیط پیرامون شما بپردازند. از این رو وجود چنین سیستم‌های نظارتی در حریم شخصی شما می‌تواند تهدیدی جدی برای شما به حساب بیاید. در ادامه این مطلب به بررسی روش‌های ممکن برای یافتن این دوربین‌ها خواهیم پرداخت.

آیا استفاده از دوربین مخفی قانونی می‌باشد؟

اگر چه که تفاوت‌هایی میان قوانین نظارت هر ایالت و کشور وجود دارد اما با این حال اصل کلی قوانین در تمامی آن‌ها یکسان است. استفاده از دوربین مخفی در هر مکانی که افراد حق منطقی داشتن حریم خصوصی در آن را داشته باشند غیر‌قانونی می‌باشد. استفاده از دوربین‌های مخفی در اماکن مختلف تنها با دلایل اخلاقی و قانونی مجاز است. از این رو هر فرد برای نصب سیستم‌های نظارت پنهان در هر مکانی باید مالک آن‌جا باشد و یا اگر مالک نیست برای نصب آن مجوز دریافت کرده باشد. برای مثال استفاده از هرگونه سیستم نظارت و دوربین مخفی در آپارتمان‌های اجاره‌ای، اتاق‌های هتل، مسافر خانه‌ها و اتومبیل‌های کرایه‌ای غیر قانونی بوده و با افرادی که به نصب این دوربین‌ها در این اماکن پرداخته‌اند برخورد قانونی خواهد شد. اما در اماکن عمومی مانند راهرو‌ها، پارکینگ، لابی و… برای حفظ امنیت و جلوگیری از سرقت می‌توان از دوربین‌های مخفی استفاده نمود و انجام این کار با دریافت مجوز کاملا قانونی است. از این رو برای نصب هرگونه دوربین و سیستم نظارت مخفی به دریافت مجوز‌های قانونی نیاز خواهید داشت تا در آینده مشکلات قانونی در زمینه نصب دوربین‌ها پیش نیاید.

لیست قیمت و خرید انواع سیگنال یاب و فرکانس یاب

رایج‌ترین مکان‌ها برای دوربین مخفی

در بیشتر مواقع شما نمی‌توانید یک دوربین مخفی را به شکل یک بدنه دوربین پیدا کنید بلکه اغلب این دوربین‌ها می‌توانند به شکل یک لنز و به کوچکی یک پیچ باشند. این شکل و سایز نامحسوس باعث می‌شود که پنهان کردن آن‌ها در هر مکانی آسان و امکان پذیر باشد. اما با این حال همه‌ی آن‌ها به منبع تغذیه و ذخیره سازی سیمی و بی‌سیم نیاز دارند. اما نکته قابل توجه این است که با وجود سهولت نصب و سایز کوچک همچنان این دوربین‌ها در همه جا قابل نصب نیستند و معمولا در مکان‌های رایجی از قبیل فیلتر‌های هوا، آشکارسازهای دود، دکور دیوار، پریز برق، نوار برق، شارژر، کتاب، کیس دی وی دی، چراغ شب، قفسه‌ها، خودکار، موس کامپیوتر، سوراخ‌های ریز موجود روی دیوار، ساعت‌ها و لامپ نصب می‌شوند و به نظارت محیط می‌پردازند. توجه داشته باشید که موارد ذکر شده لیستی جامع و تکمیل نمی‌باشد و فرد جاسوس ممکن است در پنهان کردن دوربین خلاق باشد و یا در محیط مورد نظر اشیایی وجود داشته باشد که برای نصب دوربین مناسب‌تر به نظر برسند.

 

راه های تشخیص دوربیت مخفی در منزل و هتل با گوشی

راه‌های تشخیص دوربین مخفی

حریم خصوصی یکی از حقوق انسانی بوده و نظارت این حریم خصوصی توسط افراد دیگر به صورت مخفیانه غیر‌قانونی است و پیگرد قانونی خواهد داشت. در مکان‌های مختلف شما با استفاده از روش‌های متعدد قادر به یافتن دوربین‌های مخفی خواهید بود. برای انجام این کار ابتدا باید خودتان را جای شخصی که قصد جاسوسی شما را دارد بگذارید و مانند او فکر کنید تا بتوانید جای دوربین مخفی را پیدا کنید. توجه داشته باشید که برای پیدا کردن این سیستم‌های نظارتی لزوما نمی‌توانید یک بدنه دوربین پیدا کنید زیرا در این موقعیت‌ها اغلب شما توسط یک لنز نظارت می‌شوید. در ادامه این بخش به بررسی تعدادی از روش‌های تشخیص دوربین مخفی خواهیم پرداخت.

به دنبال اشیاء عجیب باشید

داشتن آگاهی و توجه به اشیاء عجیب و غریب موجود در محیط پیرامون شما یک تمرین مناسب برای اسکن مکان‌های جدیدی که به آن‌ها وارد می‌شوید است. مراقب اجسامی که جابه‌جا شده‌اند باشید و هر مورد غیر ضروری و مشکوکی که پیدا می‌کنید را اسکن کنید. در مکان‌های ناآشنا مانند اتاق‌های هتل بیشتر به ساعت‌ها و فیلتر‌های هوا توجه داشته باشید. همچنین تمامی دستگاه‌های برقی موجود در محیط پیرامون خود را چک کنید و در صورتی که به آن‌ها نیازی ندارید آن‌ها را از برق بکشید. لازم به ذکر است که اگر دستگاهی مجهز به دوربین مخفی باشد لزوما با قطع یا خاموش کردن دستگاه دوربین از کار نمی‌افتد.

از چراغ قوه برای تشخیص دوربین استفاده کنید

در شرایطی که در محیطی تاریک قرار دارید واحساس می‌کنید که اطراف شما می‌تواند دوربین مخفی وجود داشته باشید، بهترین راه استفاده از چراغ‌قوه برای تشخیص آن است. برای این کار باید نور چراغ‌قوه را به سراسر اتاق بتابانید و منتظر یک بازتاب، به خصوص به رنگ آبی یا بنفش باشید.

از دوربین گوشی هوشمند استفاده نمایید

با استفاده از دوربین گوشی هوشمند شانس بیشتری برای تشخیص  دوربین‌های جاسوسی که نور مادون قرمز ساطع می‌کنند خواهید داشت. با این وجود همیشه نمی‌توان به دوربین‌های گوشی برای تشخیص دوربین مخفی تکیه کرد زیرا برخی از دوربین‌های پشتی فیلتر‌های مادون قرمز دارند. برای تشخیص اینکه گوشی شما می‌تواند مادون قرمز را ببیند یا نه باید یک کنترل از راه دور را بردارید و  LED آن را به سمت دوربین جلوی گوشی بگیرید و دکمه‌ای را فشار دهید تا یک انفجار نور سفید یا بنفش در  LED اتفاق بیافتد. اگر این اتفاق رخ داد یعنی دوربین گوشی قابلیت تشخیص مادون قرمز را دارد و می‌توان از آن برای تشخیص دوربین استفاده کرد.

راه های تشخیص دوربیت مخفی در منزل و هتل با گوشی

شبکه وای فای را اسکن کنید

برای استفاده از این روش باید ابتدا یک برنامه اسکنر شبکه نصب کنید. سپس به شبکه وای فای متصل شوید و با استفاده از برنامه‌ای که نصب کرده‌اید آن را اسکن کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید سایر دستگاه‌های متصل به وای فای را شناسایی کنید. لازم به ذکر است که این نوع اسکن برای پیدا کردن دوربین مخفی تنها زمانی کار می‌کند که بی سیم باشد. از این رو با استفاده از این روش شانس کمتری نسبت به سایر روش‌ها برای یافتن سیستم‌های نظارت و دوربین مخفی خواهید داشت.

برای تشخیص تداخل از تماس تلفنی استفاده کنید

دوربین‌های مخفی تمایل به ساطع کردن امواج رادیویی دارند و از این رو اگر تلفن خود را در حال مکالمه به دوربین نزدیک کنید ممکن است متوجه تداخل سیگنال و یا ترک خوردگی شوید. برای انجام این کار با شخصی تماس بگیرید و آن را روی بلندگو بگذارید وتلفن خود را به دستگاه‌های مشکوک موجود در محیط پیرامون خود نزدیک کنید. مشاهده تداخل در یک نقطه خاص می‌تواند به معنی وجود یک دوربین مخفی در آن نقطه باشد.

از برنامه‌های آشکارساز دوربین مخفی استفاده کنید

یکی از گزینه‌های مناسب برای تشخیص دوربین مخفی در مکان‌های مختلف استفاده از از اپلیکیشن‌های ردیاب دوربین مخفی بر روی گوشی است. استفاده از این اپلیکیشن‌ها امکان یافتن انواع دوربین‌های مخفی را فراهم می‌کند. استفاده از اپلیکیشن‌های معتبر تشخیص دوربین جستجوی شما را موثر و آسان‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: سیگنال یاب و فرکانس یاب موبایل برای امتحانات و کنکور

سخن پایانی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در مکان‌های غیر عمومی و در جایی که نیاز به حریم خصوصی دارید احساس کنید که کسی شما را شنود و یا نظاره می‌کند. ممکن است این احساس ناامنی در محیط اطراف شما بخاطر وجود نوعی دوربین مخفی یا دستگاه شنود باشد. استفاده از این دوربین‌ها بدون مجوز رسمی در جایی که افراد حق داشتن حریم خصوصی دارند غیر قانونی محسوب شده و پیگرد قانونی خواهد داشت. از این رو شما همواره با ورود به محیطی جدید باید مراقب اشیاء و علائم مشکوک اطراف خود باشید و با استفاده از انواع روش‌های ذکر شده در این مطلب از عدم وجود دوربین‌های مخفی در اطراف خود اطمینان حاصل کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *