مقالات

افزایش طول عمر دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته باکیفیت طول عمری بین 5 الی 25 سال دارند؛ اما شما می‌توانید با رعایت نکات اصولی نصب دوربین مداربسته، نگهداری صحیح از آن  افزایش طور عمر دوربین مداربسته خود را شاهد باشید. ولی اینکه این نکات نصب اصولی دوربین مداربسته چیست و باید چگونه از آن نگهداری است، موضوع اصلی این مطلب بوده و ما در این مطلب راهکار اصلی برای افزایش طول عمر دوربین‌های مداربسته را به طور کامل شرح داده‌ایم.

راهکارهایی ساده اما موثر برای افزایش طول عمر دوربین مداربسته

قطعاً بین نحوه استفاده کاربر و نگهداری آن از دوربین مداربسته با طول عمر دوربین رابطه مستقیمی وجود دارد؛ از این رو راه‌های افزایش طول عمردوربین مداربسته که راهکارهایی ساده ولی تأثیرگذار هستند، را به شما معرفی می‌کنیم.

1. از تمیز کردن لنز دوربین غافل نشوید

بعد از نصب دوربین مداربسته، دوربین در معرض ارتباط مستقیم با آب و هوا و هر نوع آلودگی محیطی قرار می‌گیرد. در میان قطعات مختلف دوربین مداربسته، لنز عنصر اصلی دوربین بوده که وظیفه ثبت و ضبط ویدئوها را دارد. این قطعه باید همیشه تمیز و شفاف باشد، از طرف دیگر دوربین مداربسته به طور مداوم در معرض آلودگی است و لنز دوربین نیز روی آن آلودگی پخش می‌شود؛ به همین دلیل باید به طور مستمر لنز دوربین را تمیز کرد، این کار باعث افزایش طول عمر دوربین مداربسته شما می‌شود. اگر روی لنز دوربین گردوغبار و انواع آلودگی‌ها جمع شود‌ علاوه بر اینکه شفافیت لنز دوربین به‌مرور کاهش می‌یابد و ویدیوهایی بی‌کیفیت ثبت می‌شود، از طول عمر دوربین نیز کاسته شده و کارایی آن افت می‌کند.

2. دوربین را به‌صورت دوره‌ای بررسی کنید

دوربین مداربسته نیز مانند هر ابزار دیگری، به چکاپ دوره‌ای نیاز دارد تا سلامت آن چک شود. طبق تحقیقاتی که توسط کارشناسان انجام شده، مشخص شده است که باید هر 6 ماه یک بار دوربین مداربسته و اتصالات آن به طور دقیق بازدید شده و کاملاً چک شوند. چک کردن دوربین به‌صورت دوره یکی از راه‌های افزایش طول عمر دوربین مداربسته است؛ زیرا در طول این بررسی‌های دورهای ممکن است شما مواردی نظیر خوردگی اتصالات، پوسیدگی، ضربه، شل و یا باز شدن اجزای آن را مشاهده کنید و برای تعمیر آن اقدام کنید. اما اگر به این مشکلات توجه نشود، به‌مرور دستگاه کارایی خود را از دست داده و از رده خارج می‌شود. شما تنها با بررسی دورهای دوربین به ایرادات آن که ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند، پی می‌برید.

3. دوربین‌های باکیفیت را جایگزین دوربین‌های کم‌کیفیت کنید

با اینکه همه دوربین‌های مداربسته کار یکسانی دارند؛ اما کیفیت آنها در طول عمرشان تأثیر زیادی دارد. استفاده از دوربین‌های بی‌کیفیت که تصویری باکیفیت بد را نمایش می‌دهند، بعد از مدت کوتاهی از کار میفتند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود در مرحله اول، دوربین مداربسته با کیفیتی را خریداری کنید تا طول عمر سیستم مداربسته شما افزایش یابد.

4. تجهیزات دوربین اصلی را بخرید

به طور کلی هر وسیله‌ای طول عمر مفیدی دارد که نوع استفاده، کیفیت دستگاه و ساختار آن، در طول مدتی که کاربر از وسیله استفاده می‌کند، اثر زیادی دارد. اما با این وجود ممکن نیست هیچگاه برای دستگاه مشکل یا ایرادی پیش نیاید؛ ولی می‌توان با اقدامات درست و رعایت نکات، طول عمر دستگاه را افزایش داد. در دوربین‌های مداربسته نیز ممکن است گاهی یکی از قطعات اصلی آن خراب شده و به تعمیر یا تعویض نیاز داشته باشد. برای تعویض قطعات دوربین‌های مداربسته باید به این نکته اشاره کنیم که امروزه در بازار قطعات فیک و تقلبی هم با قیمت بسیار مناسب به فراوانی یافت می‌شود. اگر دوربین شما نیز قطعه‌ای از آن خراب شد و برای تعویض آن قطعه فیک را خریداری کردید، باید بعد از مدت کوتاهی شاهد، از کار افتادن کامل دوربین خود باشد. یکی از راه‌های موثر در افزایش طول عمر دوربین مداربسته، جایگزین کردن و استفاده از قطعه فابریک و اصل است، که با کل دستگاه سازگاری بالای دارد.

5. به شرایط جوی در هنگام نصب دوربین توجه داشته باشید

یکی دیگر از مواردی که در میزان کیفیت  و طول عمر دوربین مداربسته نقش دارد، استاندارد بودن محل نصب آن است. برای مثال اگر دوربین مداربسته خود را در محلی نصب کنید که دائماً در تماس مستقیم با باران، برف و تغییرات ناگهانی جوی باشد، به‌مرور از عمر دوربین کاسته شده و باعث می‌شود شما متضرر شوید. اما اگر دوربین خود را در محلی نصب کنید رطوبت و گردوغبار به منافذ دستگاه نفوذ نکنند، شاهد افزایش طول عمر دوربین مداربسته خود خواهید بود.

اگر با توجه به استانداردهایIK و IP تشخیص داده شود که محفظه دوربین شما سالم است، این محفظه می‌تواند به‌عنوان محافظ خوبی در برابر ضربه و رطوبت و گردوغبار عمل کند؛ اما اگر محفظه دوربین سالم نباشد، باید از کاور و قاب مناسبی برای دوربین خود استفاده کنید تا مانع از تابش نور خوشید به دوربین شده و باعث خرابی لنز گردد.

6. بررسی محدود تحت پوشش دوربین

علاوه بر اینکه محل نصب دوربین را به دلیل عدم نفوذ رطوبت و گردوخاک و همچنین تابش خورشید باید بررسی کنید، باید محدود تحت پوشش دوربین مداربسته را نیز بررسی کنید؛ زیرا ممکن است به دلیل وجود اجسام خارجی مانند شاخ‌وبرگ درختان، کندوی عسل، لانه پرندگان یا حتی برخورد توپ، در معرض خطر بوده و به دوربین آسیب وارد شود؛ از این رو شما با کنترل کردن وضوح دوربین و محدوده تحت پوشش آن، هر مانعی که برای عملکرد درست دوربین وجود دارد، حفظ کرده و باعث افزایش طول عمر دوربین مداربسته خود می‌شوید.

7. به لرزش دوربین مداربسته توجه داشته باشید

اگر دوربین مداربسته در جای ثابتی قرار نداشته باشد، هر گونه لرزش آن، باعث شده تا دوربین به‌مرور از کار بیفتد. یکی از راهکارهای افزایش طول عمر دوربین مداربسته، بررسی لرزش آن است که باید آن را به‌صورت دورهای چک کنید. اگر هر گونه لرزش کوچکی را در دوربین خود مشاهده کردید، باید آن را برطرف کنید؛ چرا که کوچک‌ترین لرزش‌ها نیز احتمال شل شدن، خوردگی و ضربه به دستگاه را بالا می‌برد و در نتیجه در عملکرد دوربین بازخورد منفی ایجاد می‌کند.

8. توجه به کیفیت کابل‌های دوربین مداربسته

با توجه به اینکه نوع کابل‌ها و کیفیتشان در انتقال اطلاعات و ارتباط سیستم مداربسته نقش مهمی دارند، باید از اتصال کابل‌ها و میزان نویز پذیری در کیفیت ارتباطشان مطمئن شوید. گاهی ممکن است با اتصالات شل و کابل‌های فرسوده در سیستم مداربسته خود مواجه شوید که بهتر است کابل‌های خود با کابل‌هایی که دچار ساییدگی و پارگی نمی‌شوند، تعویض کنید. اما ممکن است با این که از کابل‌ها باکیفیت و مقاوم در برابر ساییدگی استفاده می‌کنید باز هم با آسیب دیدگی و پارگی کابل‌ها مواجه شوید که این به علت علاقه موجوداتی مانند موش‌ها به جوییدن اشیا است که به کابل‌ها آسیب می‌زنند. اگر هر یک از کابل‌های سیستم مداربسته از جمله کابل مسیر اتصال دوربین، دچار آسیب دیدگی باشند؛ در برق ساختمان اختلال ایجاد شده و انتقال تصویر ویدئوهای ضبط شده دوربین به‌خوبی صورت نمی‌گیرد؛ در نتیجه به‌مرور دوربین مداربسته خراب می‌شود.

9. عمر هارد دوربین مداربسته را افزایش دهید

یکی دیگر از راهکارهای افزایش طول عمر دوربین مداربسته، استفاده از هارددیسک باکیفیت است. هارددیسک از اجزای مهم و اصلی دوربین‌های مداربسته است که اگر مدام خراب شده و به تعمیر یا تعویض نیاز داشته باشد، به سیستم امنیتی ضرر رسانده و عمر مفید سیستم مداربسته را کاهش می‌دهد؛ از این رو بهتر است از هارد مناسب و باکیفیت استفاده کنید.

نتیجه گیری

از آنجایی که دوربین‌های مداربسته امنیت محل سکونت، یا محل کار افراد را تأمین می‌کنند و مدت طولانی به استفاده از آنها نیاز است، بیشتر افراد به دنبال راهکارهایی برای افزایش طول عمر دوربین مداربسته هستند. با این که هر وسیله‌ای دارای عمر مفیدی است، اما نوع استفاده کاربر در کوتاهی و بلندی طول عمر آن بسیار مؤثر است. در این مطلب به راهکارهایی ساده برای مراقبت و نگهداری اصولی از دوربین‌های مداربسته اشاره شد که با رعایت آنها می‌توانید طول عمر دستگاه  خود را افزایش‌ دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *